Anmeldelse: Det umuliges kunst av Elsa Kvamme

Elsa Kvammes dokumentarfilm om teaterkunsteren Eugenio Barba, Det umuliges kunst, ble vist offentlige for første gang under Porsgrunn Internasjonale Teaterfestival denne uken. Kvamme har laget et, i dobbelt forstand, personlig portrett av sin første læremester.

Elsa Kvamme

Elsa Kvamme fortalte om filmen før visningen. (Foto: Rune Myrland)

Da Eugenio Barba startet Odin Teatret i Oslo i 1964 var det, eller snarere, kunne det vært starten på norsk gruppeteater. Odin Teatret laget sin første forestilling, Ornitofilene, i et bomberom på St. Hanshaugen. Men det ble en falsk start. Etter Ornitofilene fant ikke Odin Teatret lokale i Oslo. Det endte med at gruppen flyttet til Holstebro i Danmark.

Den egentlige starten på norsk gruppeteater kan ha vært i 1973, da Elsa Kvamme, Catrine Telle og Henning Dahl alle dro til Holstebro for å delta på en opptaksprøve til Odin Teatret. Elsa Kvamme ble i Odin Teatret i to år. Det umuliges kunst er et portrett av hennes første teaterlærer.

Filmen begynner med Odin Teatrets femtiårsjubileum og hopper tilbake til begynnelsen. Filmen går i dybden når det gjelder Eugeno Barbas norske tilknytning, fra han som 16-åring emigrerte fra Italia til Norge ved å haike gjennom Europa. Hans fikk jobb hos en blikkenslager som ble hans forbilde som leder.

Etter noen år i Polen, der han studerte teater, etterhvert hos Jerzy Grotowski, kom han tilbake til Norge. Han fikk ikke innpass i norske institusjonsteatre og startet med Jens Bjørneboe som fødselshjelper, sin egen teatergruppe. Han vervet skuespillere som ikke kom inn på teaterhøyskolen og de laget Ornitofilene basert på Jens Bjørneboes stykke Fugleelskerne.

Utover 60-tallet inn på 70-tallet var Eugenio Barba og Odin Teatret sammen med franske Théâtre du Soleil med på å berede grunnen for europeisk gruppeteater. Gjennom flere årtier har Barba vært en ruvende skikkelse innenfor den frie scenekunsten.

Filmen slutter med Eugenio Barbas karakteristiske fottøy. For fortellingen om Barba er ikke en sluttet sirkel. 81-år gammel fortsetter han å gå.

Med «Det umuliges kunst» har Elsa Kvamme laget en viktig film. Ikke bare fordi dette er det første filmportrettet av en viktig teaterkunster, eller fordi den forteller om røttene til norsk gruppeteater. Portrettet av Eugenio Barba treffer på et almennmenneskelig plan. Den fortjener å bli sett av flere enn en hard kjerne av teaterinteresserte.